maandag 2 januari 2012

Achtbaan

 Op oudjaarsavond bezig geweest met het "op de rol zetten" van januari 2012 qua flashbacks. De eerste flash was een fluitje van een cent. Bekend terrein, al meerdere keren doorgekauwd. Een korte controle op slordigheden volstaat en links en rechts een kleine correctie van details, die door de tijd een andere betekenis hebben gekregen. Als 2012 gaat zoals 2001 in de boeken is verdwenen zou het een aangenaam soepel jaartje worden, enige details daargelaten.

 FB2 begon met het doorspitten van een nieuw bestand. Mijn persoonlijke jaarwisseling valt sinds 2007 op 3 november. Een beetje nieuwsgierig was ik wel en lekker op tempo begon ik de teksten te scannen op elementen, begrippen die interessant genoeg leken om in het blog terecht te komen. Dat scannen gaat snel, zogenaamd "diagonaal lezen", kijken of je blik ergens aan blijft hangen. Nou, dat hangen werd schuren, glibberen, slippen en tenslotte compleet vastlopen. Oei ...

 Ineens zat ik waar ik niet wilde zitten, waarvan ik niet meer had gedacht, dat ik terecht kon komen. Waar ik weg wilde maar het niet los kon laten. Scannen werd lezen, lezen werd verwonderen, verwondering werd begrip en begrip veranderde in verlangen, het verlangen naar wat geweest was en nooit geworden is, wat had gekund. Ai...

 Ik heb nog een paar dagen. Misschien lopen heden en verleden elkaar hier een beetje op te vrijen. Misschien ook niet.

 Het was me bijna gelukt om het te verdringen, maar 2009 was mijn heftigste jaar. Misschien een idee om die turbulente stortvloed van 308 dicht beschreven pagina's in één handeling te reduceren tot een 60-tal fragmenten. Misschien ook niet.

 Ik ga afpellen, schrappen en prikken. Misschien gaat er wat veranderen. Misschien ook niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten