Het heeft een paar weken geduurd, maar gisterochtend mocht ik weer plaats nemen in mijn oude vertrouwde karretje. Sinds vorige zomer bezig geweest met een probleem in de temperatuurbeheersing bij lage versnellingen en hoge toeren, hebben de garagehouder en ik een hoop uitgeprobeerd. Hij dacht, ik deed, dat heet; ik probeerde het uit. Contacten vervangen, met grote regelmaat de temperatuur gemeten van het motorblok, de controlepunten en de radiator, alle zekeringen, die er ook maar iets mee vandoen zouden kunnen hebben, bekeken, een paar vervangen, vraagtekens gezet bij de communicatie tussen checks en dashbordweergave. Niets gaf werkelijk verbetering en uiteindelijk zei Olivier "Dan blijft alleen de waterpomp over. Die zal versleten zijn."
Leuke bijkomstigheid ... dat ding zit niet direct op een toegankelijke plek. Ergens achter, onder en tussen de motor zat het ding verborgen en het zou zeker vijf uur (de)monteren kosten ... Nu was de aandrijfriem officieel weer aan vervanging toe en lagen er nog wat andere, uitgestelde klusjes, zodat de sleuteluren niet alleen aan dat ene waterpompje besteed hoefden te worden.
Olivier aarzelde en probeerde met zo min mogelijk woorden duidelijk te maken, dat de rekening pittig zou zijn. Nu weet hij, dat ik, ondanks de luxe van een nieuwe bak, in principe deze auto wil houden, maar toch maar weer even de boel teruggespeeld en gevraagd of de voiture de reparatie waard was. Daar was de gagargehouder heel uitgesproken in. Na al de kilometers, die hij er al zoekende in had gereden, was hij erg te spreken over de (nog) aanwezig kracht en souplesse van de motor. Dus na 330.000 km voor een opknapbeurt gekozen, die de weg vrij maakt voor het passeren van de 400K.
Ingestapt bij de garage was het alsof de auto blij was mij te voelen. De diesel gromde op een spinnende manier, alles reageerde zonder aarzeling en ik stoof bijna ongewild de weg op. Heerlijk. Het gaf me een euforische ondeugd. Ik had trek, niet in veel, maar wel in lekker en ben naar een geschikt restaurant in de buurt gereden. Het liefst had ik de 406 aan tafel gehad maar de trapjes voor de ingang hielden dat tegen .....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten