zondag 14 november 2010

Gastenspectrum

(21-05-2000) "Van mensen die komen en voorbij gaan". Het heeft iets van een titel van Calvino, maar dan in werkelijkheid. Sinds enige tijd komen hier mensen aan, die een dag of een week/meerdere weken later weer vertrekken. Heel kaal gezegd is dat de kern van onze bedrijfsmatig bezigheid; Mensen zoeken, mensen komen, mensen verpozen, mensen vertrekken..... en mensen doen onderwijl natuurlijk nog veel meer.

We kunnen nog niet bogen op een jarenlange ervaring in het ontvangen van gasten, maar er zijn duidelijk al categorieën te onderscheiden. De een komt voor z'n ontspanning en heeft duidelijk eigen bezigheden, de ander komt om ons te helpen want ‘het is toch allemaal wel erg groot en veel', weer een ander komt om helemaal niets te doen, en dan zijn er nog de mensen die veel willen maar eigenlijk niet weten wat, of de mensen die ons eigenlijk alleen maar willen bezoeken, en natuurlijk ook de categorie die komt voor de omgeving en aangetrokken worden door de entourage van het domein. Alle onderlinge combinaties en overlappingen in het midden latend!

Nou is de verleiding groot om alle mensen langs te gaan en ze allemaal stuk voor stuk te bespreken. Laat die rooie oortjes maar zitten, want dat gaan we niet doen. Wat ons wel af en toe door het hoofd schiet is het ideaalbeeld van 'onze klant'. En dat is best moeilijk. Mensen die aanwezig zijn en in feite ook weer niet zijn net zo makkelijk of moeilijk als mensen die het prettig vinden om je de hele dag te zien / volgen / helpen. Bij de een denk je af en toe 'Zijn ze d'r nog?' en bij de ander heb je eerder de neiging om hem of haar voor enige dagen op pad te sturen. De een maakt nauwelijks deel uit van je leven en de ander zit er midden in.....

Zoals met alles zal het nog wel enige tijd duren voordat het beeld van de ultieme gast is uitgekristalliseerd. Bij het zoeken van deze stek heeft het ook goed twee jaar geduurd voordat we concreet konden opsommen wat we wel en wat we niet wisten te waarderen. Een aantal elementen, die we in onze gast zullen weten te waarderen, zijn wel al duidelijk, zoals bijvoorbeeld 'gezelligheid' en 'genieten'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten